Co to jest CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej)?
Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnej działalności, a i rośnie również świadomość konsumentów, którzy chcą wiedzieć, jak najwięcej o firmie, z której usług chcą korzystać. Obydwie te grupy łączy w tym momencie jedna baza, która zawiera informacje o każdej działalności gospodarczej prowadzonej w kraju. Bazą tą jest CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Kto musi zostać wpisany do CEIDG?
Baza ta dotyczy wszystkich osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą. Oznacza to, że znaleźć w niej można wszystkich przedsiębiorców indywidualnych, ponieważ wszelkiego rodzaju spółki zgodnie z prawem handlowym znajdują się w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Kogo nie dotyczy wpis do CEIDG?
Nie każda osoba prowadząca działalność zarobkowa musi znaleźć się w systemie CEIDG. Przede wszystkim zwolnione są z tego obowiązku spółki kapitałowe, które podlegają pod Krajowy Rejestr Sądowy. Również leśnicy, rybacy, rolnicy i osoby zajmujące się wolnymi zawodami, takimi jak lekarze, architekci, adwokaci, notariusze i radcy prawni, nie muszą posiadać wpisu do CEIDG. Wyjątkiem są też działalności nierejestrowane, jednak w ich przypadku niezbędne jest pilnowanie kryterium osiąganego z działalności dochodu, która wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Po przekroczeniu tego pułapu niezbędne jest zarejestrowanie działalności, co wiąże się z pojawieniem się w bazie CEIDG.
Jakie informacje znaleźć można w CEIDG?
Jedną z podstawowych funkcji CEIDG jest możliwość wyszukiwania przedsiębiorców za pomocą nazwiska, nazwy firmy lub NIP. W rejestrze znajdują się wszystkie dane publiczne związane z samą działalnością gospodarczą, jak i jej profilem. Bez problemu można zweryfikować właściciela działalności oraz adres jej siedziby. Ułatwia to weryfikację firmy, z której usług chce się korzystać, lub z którą chce się współpracować.
Co umożliwia CEIDG poza sprawdzaniem informacji?
CEIDG jest też świetnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy, ponieważ pozwala na przebrnięcie przez wiele formalności, bez konieczności osobistych wizyt w urzędach. Za pośrednictwem portalu można przede wszystkim założyć działalność gospodarczą oraz ją zawiesić i wznowić. Również zamknięcie nie będzie wymagało wyjścia z domu. Jako że każda osoba prowadząca działalność jest zobowiązana do bieżącego aktualizowania wszystkich danych, które ulegają zmianie, za pośrednictwem CEIDG można zmienić dane w już istniejącym wpisie. Bez problemu można też ustanowić za jego pośrednictwem pełnomocnika, który będzie prowadził sprawy w imieniu przedsiębiorcy. Wszystkie te operacje przeprowadzić można posiadając konto w systemie CEIDG oraz podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym (dostępny odpłatnie), lub nieodpłatny profil zaufany.
Czy za korzystanie z CEIDG jest pobierana opłata?
Wszelkie operacje wykonywane na swoim koncie w CEIDG są nieodpłatne. Niezależnie od tego, czy chodzi o założenie działalności, czy wprowadzenie aktualizacji danych, nie jest pobierana żadna opłata od składanych wniosków. Również dostęp dla osób, które wykorzystując portal do poszukiwania informacji o innych działalnościach gospodarczych, jest w pełni darmowy.
Jak trudne jest założenie działalności przez CEIDG?
W momencie, gdy posiada się już profil zaufany lub e-dowód, do założenia działalności nie trzeba odwiedzać osobiście urzędu. Wystarczy zalogować się na swój profil CEIDG i w zakładce „Moja Firma” skorzystać z kreatora, który pomoże w prawidłowym wypełnieniu wniosku, z uwzględnieniem wszystkich danych i profilu prowadzonej działalności. Przy okazji można wysłać wszystkie niezbędne dokumenty do ZUS/KRUS oraz urzędu skarbowego, co jeszcze bardziej przyspiesza cały proces i umożliwia sfinalizowanie wszystkiego bez konieczności wychodzenia z domu.
Tak złożony wniosek wystarczy podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, by dopełnić wszystkich formalności niezbędnych do założenia działalności gospodarczej. Istnieje też możliwość podpisania dokumentu osobiście lub poprzez pełnomocnika w urzędzie. Cały proces jest bardzo prosty i łatwy do przeprowadzenia nawet przez osoby bez doświadczenia w załatwianiu spraw urzędowych przez internet.